Laiva on lastattu polkupyörillä

Perjantaiaamu alkoi rauhallisesti. Kokoonnuttiin hotellin aulaan vasta klo 10, joten lähtö oli huomattavasti myöhäisempi kuin muina päivinä. Pyöräilijöiden osalta kokoontumisaika aamuisin tarkoittaa, että tavaroineen pitää itse olla silloin valmis ja sovitussa paikassa. Lähtö tapahtuu puoli tuntia kokoontumisajan jälkeen, koska aamulla kuluu aikaa matkatavaroiden kasaamiseen kuorma-auton luokse pakattavaksi autoon ja päivän aikana tarvittavia tavaroita sisältävien päivälaatikoiden huolehtimiseen pakettiautoon, joka on paikalla jokaisella pysähdyksellä. Lisäksi aamuisin tarkastetaan pyöristä rengaspaineet. Koska pyöräilyaikaa ei perjantaina ollut tiedossa paljoa päivän mittaan, ei aamulla tarvinnut tehdä aamuhuoltoja, joten istuttiin pyörän päällä ja odotettiin.

Noin klo 10.30 lähdettiin ajamaan kohti Olympiastadionia, jossa klo 11 oli kaikkien Suomen Team Rynkeby -joukkueiden yhteinen kokoontuminen. Suomesta lähti matkaan tänä vuonna kuusi joukkuetta, yhteensä yli 200 pyöräilijää ja lähes 50 huoltohenkilöä. Ensi vuonna nykyisten Helsingin, Espoon, Tampereen, Turun, Jyväskylän ja Oulun tiimien lisäksi Vaasaan perustetaan uusi joukkue. Matkaa hotellilta Olympiastadionille oli noin kaksi kilometriä, joten siellä oltiin hyvissä ajoin. Sitten odotettiin.

Klo 11.45 kaikki Suomen joukkueet lähtivät siirtymään yhdessä Kansalaistorille, jonne matkaa oli ne samat kaksi kilometriä, mitkä oltiin juuri ajettu Kansalaistorin vieressä olevalta hotellilta. Perillä meitä odotti joukko ihmisiä, jotka olivat tulleet katsomaan lähtöämme, ja siellä oli virallinen ohjelma, jolla meidät toivotettiin tervemenneeksi matkaan. Sylvan ja Aamusäätiön edustajat kertoivat, miten keräämiämme rahoja käytetään lasten ja nuorten syöpätutkimukseen sekä perheiden tukemiseen ja auttamiseen. Äänessä oli myös perhe, jota oli kohdannut lapsen sairastuminen syöpään, ja nuori mies, joka oli sairastanut aivan vauvasta asti, joten hän oli elänyt lapsuutensa sairaalajaksojen ja rankkojen hoitojen keskellä. He kertoivat, miten sairaudet vaikuttivat heihin ja mitä apua ja tukea he olivat saaneet. Tasavallan presidentin tervehdys luettiin myös.

Tilaisuuden päätteeksi poseerattiin kaikkien Suomen joukkueiden kanssa, jolloin meistä oli mahdollista ottaa yhteiskuvia. Tämän jälkeen siirryttiin joukkuekohtaisesti ajojärjestykseen ja jäätiin odottamaan poliiseja, joiden saattamana mentiin kaikki yhdessä 17 kilometrin matka satamaan.

Yksi moottoripyöräpoliisi ajoi edellä, toinen pysäytteli liikennettä turvaten sujuvan matkan. Poliisi ajoi tasaista 30 km/h vauhtia. Letkan puolivälissä vauhti vaihteli 25-35 km/h välillä, letkan lopussa jo 15-45 km/h välillä. Oli valaisevaa nähdä, miten paljon ajoryhmissä väkisin tuleva haitariliike lopulta vaikuttaa peräpäähän, kun ryhmäkoko on riittävän suuri.

Satamassa odotettiin. Sitten siirryttiin laivan kannelle ja odotettiin. Lopulta saatiin aseteltua pyörät laivan lattialle ja päästiin sisälle laivaan. Laivalla syötiin, saunottiin, tutustuttiin toisten joukkueiden väkeen ja hengailtiin muuten vaan. Rämäpäät jatkoivat juhlimista myöhään yöhön, kiltit ja rauhalliset menivät ajoissa nukkumaan. Turun joukkueessa ei ole kilttejä ja rauhallisia.

Perjantaina pyöräilijöiden osuus oli lyhyt, mutta huollon osuus kiireinen. Huolto huolehti pyöräilijöiden muonituksesta sopivissa väleissä. Lisäksi he huolehtivat lähtöselvityksestä kaikkien joukkueen jäsenten puolesta. Turun porukasta kaikkien passit olivat kunnossa, joten sisään laivaan päästiin ongelmitta. Koko Suomen tiimeistä vain yhdeltä henkilöltä oli passi vanhentunut, mikä on aika hyvä suoritus, ottaen huomioon kuinka levotonta porukkaa mukaan on valikoitunut. Kun menee kansalaistorilta taksilla lentokentälle muutamaa tuntia ennen laivan lähtöä, niin pikapassin ehtii saada ajoissa.

Vaikka perjantaina tapahtui lopulta aika paljon, päällimmäinen tunnelma on odottaminen. Koko ajan odotettiin, että päästiin odottamaan seuraavaan paikkaan. Ehkä se kuitenkin kertoo enemmän omasta kärsimättömyydestä kuin tapahtumaköyhästä päivästä.