Lepo – tärkeä osa treeniä

Lepäämisen tärkeyttä ei välttämättä aina osaa yhdistää hyvään treenaamiseen. Usein ajatellaan, että mitä parempaan kuntoon haluaa, sen enemmän pitää harjoitella. Todellisuus on kuitenkin jotain muuta. Elimistö vaatii lepoa, jotta se jaksaa ottaa harjoitukset vastaan. Levätessä elimistö tekee työtä, joka vaikuttaa positiivisesti kunnon ja myös elämänlaadun parantamiseen.

Lepoa on hyvin erilaista. Tärkeä osa-alue on riittävät yöunet. Ihminen tarvitsee keskimäärin noin kahdeksan tuntia unta yössä. Jos se jää paljon vajaaksi, väsymys alkaa painaa. Samalla elämänlaatu kärsii, koska kaikessa tekemisessä jaksaminen loppuu turhan aikaisin. Nukkumiseen kannattaa panostaa. Hyvä patja ja kunnollinen tyyny ovat tärkeässä asemassa kunnollisille unille. Makuuhuoneen lämpötila ja ilmanvaihto vaikuttavat myös unen saantiin ja laatuun. Hapen pitäisi riittää kunnolla koko yön ajan, ja liian kylmässä tai kuumassa ei pysty nukkumaan. Mitä pimeämpää huoneessa on, sen helpompi on nukkua. Hiljaisuus on myös tärkeää. Kaupungissa se voi olla haastavaa, mutta meillä maaseudun rauhassa kodin ulkopuolisista äänistä häiritsee lähinnä ruohon kasvamisesta tuleva meteli. Ja toisinaan linnut, jotka laulavat kovalla äänellä eri lauluja kaikki yhtä aikaa. Pihaa vahtiva suomenpystykorvakaan ei aina ole nukkumisen kannalta paras asia. Toisaalta luonnon äänet myös rauhoittavat.IMG_2040

Rauhoittuminen nukkumaan mennessä kuuluu tärkeisiin rutiineihin, jotka pitäisi hankkia. Kun nukahdetaan tietokoneen tai puhelimen näytön äärellä, ajatukset eivät ehdi rauhoittua ja uni ei ole kovin hyvää. Olisi hyvä sammuttaa ainakin puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa kaikki näyttölaitteet. Näin mieli ja silmät saavat rauhoittumisaikaa ennen nukahtamista ja unesta tulee levollisempaa.

Unien ohella tärkeää lepoa ovat palautumistauot treeneistä. Usein ymmärretään, että lepoa pitää saada riittävästi päivätasolla ja viikkotasolla, mutta harjoittelun jaksottaminen rankempiin viikkoihin ja lepoviikkoihin unohtuu ja varsinkaan vuositasolla ei muisteta pitää kunnollista lepokautta.

Elimistö ei erottele erilaisia stressitekijöitä toisistaan, vaan kaikki stressi kasaantuu samaan ”stressivarastoon”. Liikunta aiheuttaa fyysistä stressiä, joka periaatteessa on hyväksi ihmiselle, mutta jos taustalla on paljon stressiä töistä, muista elämän huolista tai esimerkiksi joistain vastoinkäymisistä, niin liikunnan aiheuttama stressi vain pahentaa kokonaisstressikuormaa ja saattaa olla elimistölle liikaa. Palautumisessa ja levossa täytyy huomioida kaikki stressitekijät ja pyrkiä irtaantumaan niistä. Se ei aina ole helppoa, mutta sitäkin voi harjoitella, kun ymmärtää, etteivät asiat parane murehtimalla.

Passiivisen rentoutumisen ja levon lisäksi kannattaa panostaa aktiiviseen rentoutumiseen ja lepoon. Tee asioita, joista nautit ja joiden parissa aika lentää kuin siivillä. Tee asioita, joita tehdessä kaikki stressaavat asiat unohtuvat ja voit keskittyä ihan vain siihen, mitä juuri silloin teet. Tätä voi harjoitella ihan tietoisesti. Laittaa silmät kiinni ja keskittyä rentouttamaan kaikki lihakset. Lähde kävelylle luontoon ilman mitään matka- tai aikatavoitetta. Voit jäädä kuuntelemaan lintujen laulua, keskittyä ötököiden tai perhosten puuhiin sekä pyrkiä pääsemään mahdollisimman lähelle peuraa tai kaurista. Tämäkin onnistuisi helpommin ilman pystykorvaa, jonka mielestä sata metriä vartissa on liian hiljainen kävelyvauhti. Toisaalta kivelle istuminen ja koiran rapsuttelu samalla kun kuuntelee ja tarkkailee ympäristöä, on myös hyvää rauhoittumista. Aktiivinen rentoutuminen on eri ihmisille erilaista. Joku voi rentoutua parhaiten metsässä, toinen leikkiessään lastensa kanssa ja joku kolmas haluaa kaivaa puutarhaansa.IMG_2335

Vaikka yrittäjillä ei kuulemma ole lomaa, olisi tärkeää päästä irti arkirutiineista ja työstä. Ilman hengähdystaukoa polttaa itsensä loppuun liian nopeasti ja huomaa kohta kärsivänsä erilaisista pikku sairasteluista jatkuvasti. Mielikuvituskin kärsii jatkuvasta työnteosta ja ideapankki tyhjenee. Pian kierretään vain samaa pientä oravanpyörää, jossa ei tule uusia ideoita työstettäväksi ja tarjottavaksi asiakkaille. Siksi myös yrittäjänä on perusteltua pitää lomaa. Loman jälkeen pursutaan uusia ideoita ja työinto on taas kohdallaan.

Hyvää lomaa kaikille! Palaamme ”sorvin ääreen” elokuussa. Heinäkuun aikana vastaamme sähköposteihin, viesteihin ja puhelimeen satunnaisesti.IMG_20160627_180405

Ei kommentteja vielä

Jätä kommentti