Sauvakävely – himohiihtäjien, vanhusten vai koko kansan laji

Suomi on hullujen urheilulajien maa. Meiltä löytyy esimerkiksi saappaan- ja talikonheittoa, suopotkupalloa, avantouintia, lumisukellusta, eukonkantoa ja rautakankikävelyä. Yhteistä noille lajeille on paitsi se, että niille nauretaan ulkomailla (ja vähän Suomessakin), myös se, että ne ovat erittäin hyviä liikuntamuotoja. Tähän hullujen lajien listaan on kuulunut aikaisemmin myös ”dementiahiihto” eli sauvakävely.

Sauva liikkumisen apuvälineenä on tuttu esimerkiksi Raamatusta paimenilta vaikeakulkuisissa maastoissa. Sauvakävelyä tai -juoksua ovat harrastaneet hiihtäjät kesäharjoitteena jo ainakin 1930-luvulla, joten ihan tuore laji se ei ole. Vuonna 1997 sauvakävely lanseerattiin Suomessa tavallisten liikkujien harrastusmuodoksi ja 2000-luvulla innostuttiin tekemään lukuisia tutkimuksia sauvakävelystä, jolloin sen todettiin olevan huomattavan tehokas laji tavalliseen kävelyyn verrattuna. Sauvakävely rankattiin 2000-luvulla Suomen seitsemänneksi suosituimmaksi aikuisten liikuntalajiksi ja tällä hetkellä se on yksi nopeimmin kehittyvä vapaa-ajanharrastus maailmassa.

Sauvakävelyn tehokkuuden salaisuus on siinä, että noin 90 prosenttia lihaksista tekee töitä ja kaikki lihasryhmät ovat mukana hommissa. Lajin tehokkuuden vuoksi myös Kissankulman ikiliikkujat alkavat panostaa sauvakävelyyn. Tutkimuksissa on todettu sen mm. vähentävän niska- ja hartiakipuja, lisäävän ylävartalon liikkuvuutta, parantavan senioreiden toimintakykyä, parantavan ylävartalon kestävyyttä, auttavan osteoporoosin ennaltaehkäisyyn ja hoitoon sekä olevan tehokas liikuntamuoto painonhallintaan. Kävelyyn verrattuna syke nousee enemmän sekä happea ja energiaa kuluu enemmän, mutta se tuntuu silti fyysisesti kevyemmältä kuin mitä se oikeasti on. Samalla ajalla ja vaivalla saa siis enemmän aikaiseksi sauvojen kanssa kuin ilman.

Jos sauvakävelystä haluaa saada kaiken hyödyn irti, on oikea tekniikka tärkeää. Kadulla sauvojen kanssa liikutaan mitä erilaisimmilla tekniikoilla ja varmaan lähes jokainen on joskus katsonut jotain sauvakävelijää miettien, kuinka ihmeellisellä tyylillä sauvoja ulkoilutetaan. Tekniikkaan kannattaa siis panostaa, että saa siitä kaiken sen hyödyn, minkä voi saada. Sauvojen avulla voi tehdä myös paljon muutakin kuin vain kävellä tai juosta. Niiden avulla pystyy tekemään hyvin kokonaisvaltaisen harjoittelun venyttelyt ja lihaskuntoharjoittelu mukaan lukien.

Sauvakävelytekniikka saadaan kuntoon marraskuusta alkaen paikkakunnilla Mynämäki ja Uusikaupunki kolmen kuukauden kurssien muodossa. Lisätietoja löytyy Sauvakävelytekniikka –sivulta. Mielenkiinnolla myös odotellaan, nouseeko saappaanheitto tai eukonkanto (mikäli tasa-arvoihmiset sen sallii) suomalaisten seuraavaksi kansallislajiksi. Ja kyllä ilmakitaransoittokin liikunnasta käy, jos oikein menevää musiikkia rämpyttää.

Ei kommentteja vielä

Jätä kommentti