Travemündesta Verdeniin – ensimmäinen virallinen matkapäivä

Varsinainen matka Pariisiin alkoi kaikilla Team Rynkeby -joukkueilla Travemündesta 9.7. ja päättyy Pariisiin 15.7. Ensimmäinen ajopäivä oli todella kaunis. Ilma oli täydellinen. Aurinko paistoi, mutta ei ollut liian kuuma. Ei satanut, ei juuri tuullut. Verdenissä erään toisen joukkueen jäsen kertoi, ettei heillä ole koko harjoittelukaudella ollut yhtäkään yhtä kaunista treenipäivää. Yhtä rengasrikkoa lukuun ottamatta mitään erityistä ei tapahtunut. Eikä rengasrikkokaan mitenkään erityistä ole.

Matkareitti kulki pienten kylien läpi ja välillä pienten kaupunkien läpi. Ihmisille vilkuteltiin aina kun ihmisiä näkyi jossain, koirille haukuttiin takaisin, jos koiria näkyi tai kuului. Ihmiset suhtautuvat pääsääntöisesti todella positiivisesti ja kannustavasti meihin. Välillä ajettiin metsässä. Asfalttitie jäi kokonaan molemmilla puolilla olevien puiden lehvustojen alle, joten tie kulki kirjaimellisesti metsässä. Maissipeltoja näkyi paljon.

Koska kaikki 44 joukkuetta lähtivät samana päivänä samasta paikasta liikkeelle, näkyy muita joukkueita liikenteessä myös, vaikka ajoreitit ovatkin jokaisen joukkueen itse suunnittelemia ja näin ollen samoja teitä ei täysin kuljeta. Useimmiten toisen joukkueen näkee silloin kun joukkue on tauolla ja me ohitamme heidät tai silloin kun me olemme tauolla ja he ohittavat meidät. Aina toisen joukkueen tullessa näkyviin huudetaan ja tuuletetaan puolin ja toisin.

Kaikkia ajopäiviä rytmittävät tauot. Huoltotaukojen sijainti on määritelty etukäteen reittisuunnitelmassa, joten huolto osaa olla oikeassa paikassa vastassa. Biotekniset tauot, eli pissitauot päätetään ajoryhmissä itse tarpeen mukaan. Kun ihmisillä alkaa olla hätä, ensimmäinen joukkue päästää irti ”kusitorpedon”. Kusitorpedo on vetotiimistä valittu henkilö, joka lähtee ajamaan ryhmän edellä etsimään sopivaa pysähdyspaikkaa, mihin kaikki pyöräilijät mahtuvat pysähtymään ja missä on mahdollista suorittaa rakon tyhjennys. Hän ohjaa muut pyöräilijät valitsemalleen taukopaikalle ryhmän saavuttaessa paikan. Kusitorpedo on siis tärkeä henkilö, joten se on saanut arvoisensa tittelin.

Eräällä taukopaikalla paikallinen saksalaismummeli tuli tekemään tuttavuutta. Hän oli hyvin innostunut meistä ja projektistamme, lahjoitti rahaa syöpäsairaille lapsille ja päästi meidät vielä sisävessaan läheiselle palolaitokselle. Matkan aikana on oppinut arvostamaan sellaisia arkisia ylellisyyksiä, kuin sisävessa ja erityisesti käsien pesu vedellä ja saippualla.

Kun saavuimme Verdeniin, pesimme pyörät ja öljysimme ketjut. Huoltomies teki tarvittavat huoltotoimenpiteet pyörille, jotka huoltoa tarvitsivat. Pyörät vietiin varastoon, jonne tällä kertaa ei menty häätilaisuuden läpi, ja mentiin suihkuun ja syömään. Pyörähuollon lisäksi iltaisin avataan pyöräilijöihin kuuluvien lääkärien vastaanotto niitä varten, joilla on päivän aikana tullut jotain lääkärinhoitoa vaativaa ongelmaa. Muuten ilta kului matkakuulumisia vaihdellen. Huoltoauton kuljettaja valitteli kipeytynyttä jalkaa kytkimen painamisesta.

Ensimmäinen matkapäivä toi mittariin 205 kilometriä lisää. Maasto oli tasaista, joten pyöräily oli helppoa ja kevyttä. Todella hyvä aloituspäivä.

Ei kommentteja vielä

Jätä kommentti