Verdenistä Legdeniin

Aamu alkoi samalla tavalla kuin muutkin aamut. Ennusteiden mukaan joko satoi tai ei satanut tai ehkä satoi tai jossain vaiheessa päivästä pitäisi sataa, jos sataa. Tämän huomioiden puimme sadetakit päälle heti lähtiessämme liikkeelle. Alkumatkan aikana satoi melko pitkään, mutta iltapäivästä sade loppui ja välillä jopa aurinko paistoi ja oli suorastaan kuuma. Kylmä ei ollut missään vaiheessa, joten sateesta huolimatta ajokeli oli hyvä.

Päivän erityispiirteenä mainittakoon, että ylitimme saman kanaalin neljä kertaa ajomatkan aikana. Kaikki sillat olivat aivan toistensa kopioita ja maisematkin olivat ylityksissä samanlaisia. Matka eteni silti, vaikka välillä tuntui, että kierrämme vain ympyrää.

Saapuessamme yhdelle tauolle näimme taukopaikalle kääntyvässä risteyksessä lauman kannustushuutoja huutavia ihmisiä, jotka seisoivat rivissä käsissään kirjaimet T U R K U G O. Se tuntui suorastaan epätodelliselta, mutta pian selvisi, että kyseessä oli yhden joukkueen jäsenen vanhemmat ja saksalaisia sukulaisia. Kyseiset ihmiset löytyivät kannustamasta meitä myös jossain vaiheessa matkan varrella tien reunassa ja illalla ottivat vastaan meidät hotellilla. Tällainen yllättävä huomionosoitus oli varmasti yksi päivän kohokohdista.

Pientä kommellustakin sattui. Joltain putosi maahan pyörän taakse takalokasuojan virkaa täyttävä ass saver, ja radiopuhelimen kautta pyydettiin takahuoltoauton kuljettajaa poimimaan se kyytiin. Kolme eri henkilöä kuulutti radiopuhelimiin, että seuraavasta käännytään vasemmalle, mutta se oli tapahtunut juuri silloin, kun huoltomies oli ollut poissa autosta noutamassa ass saveria. Niinpä hän kääntymisen sijaan jatkoi suoraan, näki edessä joukkueen ja lähti seuraamaan sitä, kunnes huomasi, ettei kyseessä ole meidän joukkue. Sitten tehtiin U-käännöstä ja kyseltiin radiopuhelimitse koordinaatteja ja pyöräilijöistä yksi jäi risteykseen odottamaan ja etsittiin ja ihmeteltiin ja odoteltiin, kunnes lopulta saatiin ryhmä kokoon huoltoautoa myöten. Tämän kaiken aiheutti euron arvoinen ass saver, joka ei lopulta edes ollut kenenkään meidän joukkueesta.

Ruotsin Lundin joukkueen kanssa ajeltiin peräkkäin jonkin matkaa, kun he tulivat jostain risteyksestä taaksemme. Heillä oli ilmeisesti alusta asti tavoitteena ohittaa meidät, koska heidän huollon moottoripyörä ajoi meidän joukkueiden väliin. Me kiihdytimme vauhtimme 35 km/h, joten ruotsalaiset luovuttivat siltä erää yrittämisen. Myöhemmin kuitenkin hidastimme vauhtia, jolloin Lundin joukkue ohitti meidät oikealta puolelta kapeaa pyörätietä pitkin ja törmäsi sieltä meidän eteen. Ohitus aiheutti joitakin vaaratilanteita, joten me saimme hyvän mahdollisuuden keskittää huomiomme heidän vaarallisen ajokäyttäytymisensä arvosteluun sen sijaan, että olisi tarvinnut myöntää heidän olevan meitä nopeampia. Lähes välittömästi ohituksen jälkeen he pysähtyivät jo tauolle. Siinä sen taas näkee, että kun polkee nopeammin kuin jaksaisi, niin joutuu heti jäämään lepäämään.

Kilometrejä kerrytimme päivän aikana 210. Maasto oli taas tasaista, pahimmat nousut säästämme loppuviikkoon. Kokonaisuudessaan päivä oli suhteellisen helppo tasaisen maaston ja vähäisen tuulen ansiosta.

Ei kommentteja vielä

Jätä kommentti