Vuoden paras aika aloittaa juokseminen on NYT!

”Talvella on liian kylmä.” Tämä on yleisin selitys, miksi juoksuharrastuksen aloittamista lykätään syksyllä tai talvella. Ajatus on ymmärrettävä, mutta onko syksy tai talvi tosiaan niin huono ajankohta aloittaa juoksuharrastusta? Kun näkee vaivaa juoksukuntoon pääsemiseksi, on järkevää laskea, ettei heti tule pitkiä taukoja. Ihmiset yleensä mieltävät talven huonoksi juoksuajankohdaksi pakkasten takia.

Yleensä syksyllä juoksuharrastuksen aloittaneet jatkavat sitä huomattavasti suuremmalla prosentilla kuin keväällä aloittaneet. Keväällä alkavista Sohvaperunoiden juoksukouluryhmistä monet tulevat uusimaan kurssin seuraavana keväänä tai kenties seuraavana syksynä. Syksyisiä asiakkaitani tapaan säännöllisemmin lenkillä tai muiden kurssien tai harjoittelun puitteissa myös varsinaisen juoksukoulun loputtua, ja he kertovat jatkaneensa juoksua viikoittain. Monien nimiä näkyy myös kisojen osallistujalistoilla. Tietenkin keväällä aloittavissakin on niitä, jotka jatkavat innokkaasti juoksua, mutta syksyllä niitä on enemmän. Mistä tämä johtuu?

Talvella voi olla kylmiä säitä ja joskus jopa niin kovat pakkaset, että herkimmät eivät tarkene lähteä ulos. Pakkasta suurempi ongelma ainakin täällä etelämmässä Suomessa talvella on liukkaus. Vähän epätasainen, mutta liukas tienpinta tai esimerkiksi liukas tienreuna, joka viettää ojaan, on erittäin hankala juostava. Liukkaalla joutuu jännittämään lihaksiaan enemmän ja eri tavalla, joten liukkaalla juokseminen on rankkaa ja saattaa altistaa virheasennoille. Juokseminen ei kuitenkaan häiriinny liukkaasta läheskään yhtä helposti kuin käveleminen. Liukkaalla juoksemisesta saattaa olla jopa hyötyä oikean juoksutekniikan oppimisessa, sillä silloin on vaikeampaa askeltaa väärin kuin pitävällä alustalla. Jos siis ulkona ei ole liian liukasta kävelemiseen, ei ole liian liukasta juoksemiseen. Uskallatko sinä kävellä ulkona myös talvella?

Kesä katkaisee juoksuharrastuksen huomattavasti useammin kuin talvi. Moni keväällä juoksun aloittava pääsee hyvään vauhtiin juuri ennen kesälomia. Sitten tulee kuuma, ollaan ulkomailla, arki jää epämääräiseksi, eivätkä lapset mene illalla ajoissa nukkumaan, joten juokseminen unohtuu. Helle on useimmille kaikkein pahin sää juosta. Jos juoksu katkeaa kesäloman takia kuukaudeksi juuri kun se on lähtenyt vauhtiin, usein sen saa aloittaa alusta uudestaan. Eikä alusta aloittaminen ole helppoa! Ei läheskään niin helppoa kuin ensimmäisen kerran aloittaminen. Tämä pätee tietysti kaikkina muinakin vuodenaikoina.

Kesä tuo nuo samat ongelmat myös syksyllä aloittaneille. He ovat kuitenkin seuraavana keväänä ja kesänä jo niin hyvässä juoksukunnossa, että vaikka normaalit kesätauot heikentäisivätkin juoksuintoa, kunto ei romahda kesän aikana liikaa. Syksyllä aloittaneille on tullut rutiini juoksemiseen, eikä harrastus taukoa helposti esimerkiksi helteiden tai lomien takia. Elimistö on alkanut kaivata juoksua ja siitä nauttii niin paljon, että juoksemaan tulee lähdettyä niinä hetkinä, kun se on mahdollista helteiden ja kesälomien väleissä.

Onko siis syksy paras aika aloittaa juokseminen? Ei ole. Paras aika aloittaa juokseminen on NYT. Oli vuodenaika mikä tahansa, elimistömme tarvitsee aina liikuntaa. Kolmessa kuukaudessa pääset jo varsin hyvään juoksukuntoon ja edistät terveyttäsi huomattavasti. Aikaisemmin on aina parempi kuin myöhemmin. Jos siis harkitset juoksuharrastuksen aloittamista, tee se päätös heti ja ilmoittaudu mukaan Sohvaperunoiden juoksukouluun, vaikka verkkokurssille. Jos et harkitse juoksemista, aloita jokin muu liikunnan harrastaminen heti. Terveyden kannalta tärkeintä on, että liikumme, ei sillä ole niin väliä, miten sen teemme. Vähän on parempi kuin ei mitään.

1 vastaus

  1. Toivottavasti juttusarjassa kerrotaan viela se, miten hemmetissa voi paasta siihen tilaan etta se juokseminen on kivaa. Aloitin viime kesana juoksemisen ja onnistuin aika nopeesti paasemaan siihen vaiheeseen etta se oli kivaa, vaikka olinkin rapakunnossa.

Jätä kommentti